Historien om Rallarvegen

 

I mars 1894 vedtok Stortinget at det skulle bygges en jernbaneforbindelse mellom Christiania og Bergen. Bergensbanen skulle bygges over det veiløse fjellet. Før anleggsarbeidet kunne settes i gang, måtte det bygges anleggsveier fra Geilo, Flåm og Voss.

Rallarene

Å bygge Bergensbanen ble sett på som en umulig oppgave. Arbeidet startet i 1894 og holdt på til åpningen i 1909 da banen ble åpnet av Kong Haakon.
Da hadde man brukt 700.000 kilo dynamitt, 500 km lunter og 2,5 millioner dagsverk.

Anleggsarbeideren ble kalt Rallar, fra det svenske ordet rallare som kommer av dialektordet ralla (trillebår). Det er dette som har gitt den gamle transportveien det populære tilnavnet Rallarvegen.

Spennende lesning

Vil du lære mer anbefaler vi deg å lese en av alle de spennende bøkene fra denne tiden:

Gunnar Staalesen: 1900. Morgenrød (1997), er første bind i en triologi, men det er denne boken som skildrer tilblivelsen av Bergensbanen.

Jan Guillou: Brobyggerene (2011) er første bind i en serie, men tar også for seg tilblivelsen av Bergensbanen. Guillou krediterer faktisk Staalesen for mye av fakta i boken.
Begge er meget lesverdige!

Anne Holt :«1222»

Bergenstoget plyndret i natt (opprinnelig ‘Bergenstoget plyndret i natt!’ er en roman fra 1923 av psevdonymet Jonatan Jerv. Boken ble filmatisert som stumfilm i 1928. Jonatan Jerv er et fellespsevdonym for lyrikeren Nordahl Grieg og Nils Lie, senere kjent som forlagskonsulent og oversetter.

Se filmen vår om å sykle rallarvegen